Eskilstuna: Utredare/revisor brottsbekämpningsavdelningen

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utredare/revisor brottsbekämpningsavdelningen i Eskilstuna. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Eskilstuna inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Vill du göra skillnad på riktigt genom att arbeta med komplexa skatteutredningar som motverkar ekonomisk brottslighet? Hos oss på Skatteverkets brottsbekämpningsavdelning får du som skatteutredare eller skatterevisor möjlighet att bidra till ett rättvist samhälle.

Du kommer ges möjlighet att bli en del av ett engagerat team som arbetar med utmanande och meningsfulla utredningar – där din insats verkligen gör skillnad. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföring som brottsverktyg.

Som utredare eller skatterevisor hos oss arbetar du med fördjupade utredningar i syfte att t.ex. stoppa felaktiga utbetalningar, motverka avsiktligt skatteundandragande både nationellt och internationellt samt förhindra utnyttjande av vårt välfärdssystem. Utredningarna avser ofta flera skatteslag och du utreder bland annat oredovisade inkomster, oredovisad arbetskraft eller oredovisade löner för att fastställa rätt beskattning.

Arbetsuppgifterna är omfattande och komplexa och kräver ett nära samarbete med kollegor. Arbetet kräver en hög effektivitet och kvalitet och du förväntas kunna bedöma vilken åtgärd och utredningsform som är bäst lämpad i det enskilda fallet exempelvis revison, utredning eller kontrollbesök.

Du tillhör brottsbekämpningsenhet 5 på Brottsbekämpningsavdelningen, med placering i Eskilstuna. På enheten är vi ca 170 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås
- ta initiativ, tänka nytt och ta ställning i frågor
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha en god förmåga att samarbeta med andra och vara hjälpsam, vilket innebär att du är lyhörd för andras synpunkter och tar ansvar för att gemensamma uppgifter genomförs
- agera medvetet och professionellt utifrån en god självinsikt
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller för tjänsten annan relevant högskoleutbildning.
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från ekonomi- eller revisionsarbete alternativt aktuell och relevant erfarenhet från arbete med fördjupad utredning eller revision på statlig myndighet. 

Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter på Skatteverket. Det är även önskvärt att du har B-körkort.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Eskilstuna som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Eskilstuna som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare med fokus på policy inom energieffektiv bebyggelse

Läs mer Maj 16
Har du en analytisk förmåga och stort intresse för hur Sveriges och EU:s energipolitik påverkar krav på bebyggelsen? Trivs du i en samverkande roll där du får bidra med expertkompetens och i förlängningen bidra till energiomställningen? Då kanske vi har ditt nya jobb!

Energisystemet genomgår stora förändringar för att nå EU:s och Sveriges klimat- och energipolitiska mål och för att skapa ett hållbart samhälle. Byggnaders och bebyggelsens roll i energisystemet förändras och byggnaden som energisystem står inför betydande utmaningar.

Till enheten Bebyggelse söker vi nu en erfaren handläggare med fokus på policy som driver utvecklingen av energieffektiv bebyggelse. Är du redo att anta utmaningen?

Dina arbetsuppgifter – analys för framtidens energieffektiva bebyggelse
Som handläggare med fokus på policy blir du en del av vårt policyteam. Vi arbetar med att analysera och bedöma effekter på bebyggelsen som en del av energisystemet och konsekvenser för berörda aktörer av ny och ändrad lagstiftning. Du bidrar med underlag, expertkunskap och stöd både inför och under implementeringen av EU-direktiv och nationell lagstiftning. Du deltar även i analyser av policyåtgärder i dialog med andra myndigheter och branschaktörer. Du kommer också fungera som strategisk rådgivare internt och samordna omvärldsbevakning inom området bebyggelse.

Rollen innebär ett nära samarbete med andra kollegor på myndigheten, men också samverkan med Regeringskansliet och andra myndigheter. En viktig del i rollen är även att bygga upp och förvalta nätverk av kollegor i andra länder samt goda relationer med andra viktiga intressenter, även lokalt och regionalt. Du kommer att fungera som myndighetens ansikte utåt i många frågor och även som representant för Sverige i vissa EU-sammanhang. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten – exempelvis inom energisystem, nationalekonomi eller samhällsvetenskap.

Därutöver har du erfarenhet av att analysera komplex information och ta fram rapporter och underlag anpassade efter målgrupp. Du har mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda projekt och av att leda samverkansprocesser med olika aktörer.

Relevant erfarenhet av policyutveckling, gärna på EU-nivå, samt av tekniska aspekter kopplade till byggnaders energianvändning och bebyggelsens roll i omställningen till ett hållbart energisystem är meriterande.

Vi söker dig som har förmågan att se helheten i komplexa frågor och har en stark analytisk ådra. Du är kommunikativ med förmåga att inspirera och motivera andra. Du anpassar dig snabbt till nya omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Din förmåga att samarbeta och samverka samt skapa relationer såväl internt som externt är god. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare har du god förmåga att fatta välgrundade beslut och leverera resultat som uppfyller definierade krav även under press. Ditt intresse att bidra till att lösa energi- och klimatomställningen är en stark drivkraft.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi ser fram emot att träffa dig som har driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen 
Enheten Bebyggelse består av ett team engagerade och kompetenta medarbetare som bland annat har till uppgift att bidra till Sveriges implementering av EU-direktiv och annan EU-lagstiftning inom energieffektiv bebyggelse. Vi stödjer också nationella och internationella forskningsinsatser inom resurseffektiv bebyggelse, främjar utvecklingen av energieffektiv bebyggelse som system och i energisystemet och verka för effektiva styrmedel för bebyggelsens roll i omställningen av energisystemet.

Våra insatser ska bland annat bidra till de globala hållbarhetsmålen, EU:s energi- och klimatmål samt Sveriges nationella energi- och klimatmål. Vi arbetar också för att Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer där näringslivets konkurrenskraft svarar mot de samhällsutmaningar vi står inför, både i Sverige och globalt. Vi är en enhet som med stort engagemang och helhetssyn är delaktiga i arbetet med ständiga förbättringar och utveckling.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-06-15.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006325. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef xx på telefon 016-544 21 84 eller Rekryteringskonsult Nele Turemark (Poolia Recruitment AB) på telefon 070-248 99 77.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter:

Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Klienthandläggare rättsvård till anstalten Hällby

Läs mer Maj 22
Nytt
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Läs mer om anstalten Hällbys verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hallby/#verksamhet



ARBETSUPPGIFTER
Som klienthandläggare ansvarar du särskilt för handläggning av klienternas rättsvårdsärenden. Arbetet innebär utredning och beslutsfattande enligt fängelselagen. Just nu söker vi två erfarna handläggare som ska komplettera vårt rättsvårdsarbete på anstalten genom att tillsammans med chefen för rättsvården ha ett övergripande ansvar för att rättsvårdsarbetet på anstalten håller en hög kvalité och att en god struktur finns för att hantera verksamhetens juridiska spörsmål samt verka för en gemensam praxis. Du kommer, tillsammans med kriminalvårdsinspektören/verksamhetschefen och med rättssäkerheten i fokus, att ansvara för och utveckla det fortsatta rättsvårdsarbetet samt medverka i rättsvårdsforum tillsammans med övriga klienthandläggare och specialfunktioner. Du kommer fortlöpande att handleda, utbilda och utgöra ett stöd för övrigpersonal i rättsvårdsarbetet. Samverkan med andra delar av Kriminalvården och andra myndigheter förekommer frekvent.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha mycket god samarbetsförmåga och vara lyhörd för verksamhetens behov. I din roll behöver du självständigt kunna ta ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturera ditt angreppssätt och driva dina processer vidare samtidigt som du samarbetar bra med andra och kan relatera till dem på ett smidigt och lyhört sätt. Du ska kunna planera och genomföra ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning, för att nå uppsatta mål och resultat samt agera i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer. Du ska ha förmåga att hantera stor mängd information och agera med gott omdöme i alla lägen.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:
• Akademisk examen (tex med inriktning juridik, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap) eller annan utbildning i
kombination med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
• Goda förvaltningsrättsliga kunskaper

Meriterande:
• Erfarenhet som klienthandläggare inom kriminalvården.
• Relevanta språkkunskaper
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av juridisk rådgivning och utbildning.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under.

Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/

Provanställning kan komma att tillämpas.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en analytiker som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta
utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa
förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan
redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara
och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och
omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete
inom analys och handläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd
till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och
variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett
friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss
Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att
placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En
tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en handläggare som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete inom analys ochhandläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Analytiker med erfarenhet av utredningsarbete

Läs mer Maj 15
Vill du arbeta för väl fungerande energimarknader, med frågor viktiga för samhället i dag och i framtiden? Då är Energimarknadsinspektionen (Ei) arbetsplatsen för dig. Vi påverkar regelutvecklingen och energiomställningen i både Sverige och Europa, och bidrar till aktiva och medvetna energikunder. Vi har en hög IT-standard, och ett utvecklat digitalt och flexibelt arbetssätt, som gör det möjligt att arbeta på olika platser.


Och vi växer. Vi rekryterar inom en rad olika områden – välkommen att växa tillsammans med oss! 


Avdelningen Grossistmarknader ansvarar för att övervaka marknadsaktörernas handel med el och gas i Sverige. Syftet är att säkerställa att handeln följer reglerna på energimarknaderna och att det exempelvis inte förekommer insiderhandel eller marknadsmissbruk. Många av våra frågor handlar om att genomföra den internationella lagstiftningen inom energiområdet och en stor del av arbetet sker i samarbete med andra europeiska tillsynsmyndigheter. Avdelningen samordnar Ei:s internationella arbete och utvecklingen av det nationella och europeiska regelverket för grossistmarknaden för el och gas.



Vi söker nu en analytiker som vill bidra till en trygg och rättvis energimarknad.

Arbetsuppgifter
I den här rollen kommer du att utveckla din förståelse för hur grossistmarknaden för energi fungerar, hur aktörer på marknaden agerar och EU-lagstiftningen som styr.

Som analytiker på marknadsövervakning blir du en del av ett team om cirka sex personer. Tillsammans ansvarar ni för att övervaka och utreda misstänkta överträdelser i syfte att säkra förtroendet för marknaden och skapa goda förutsättningar för korrekt prissättning. Arbetet innebär att du analyserar och handlägger både inkomna och egeninitierade ärenden om misstänka transaktioner. Dessa beslutas utifrån samtliga tidsramar på elmarknaden och regleras av det så kallade Remit-regelverket.

Inom kort väntas myndigheten få nya befogenheter i form av administrativa sanktioner, vilket innebär nya möjligheter för Ei att effektivt säkerhetsställa att regelverket efterlevs. Du kommer därför att vara med när vi utvecklar nya arbetsprocesser.

Tillsammans med kollegor som är jurister, ekonomer och ingenjörer kompletterar ni varandra i det dagliga arbetet. I rollen kommer du också att representera myndigheten i nordiska och Europeiska forum som exempelvis i Acers arbetsgrupper där vi samarbetar med andra tillsynsmyndigheter. Det förekommer därför resor inom Norden och övriga Europa i samband med fysiska möten.

Kvalifikationer
I det här jobbet ska du ha

- examen på högskole- eller universitetsnivå inom ett område som vi bedömer relevant för rollen
- minst två års aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete kopplat till exempelvis energimarknader eller finansiella marknader. Eftersom vi samarbetar med övriga länder inom EU och Norden ser vi positivt på om du har ytterligare språkkunskaper.

Utöver din formella kompetens lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. I det här jobbet är det viktigt att du

- har god kommunikations- och samarbetsförmåga
- är ansvarstagande
- har analytisk förmåga och är lösningsorienterad 
- är nyfiken och drivs av att förstå helheten. 

Detta erbjuder vi

På Ei arbetar du med aktuella och samhällsviktiga frågor i en organisation med stor påverkan på omvärlden. Hos oss är din kompetens i fokus, och du får goda möjligheter att utvecklas och ta stort eget ansvar. Vi erbjuder ett modernt, tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt. Vi erbjuder också möjligheten att lära, växa och bidra med kunskap. Det kan vara i samarbeten med engagerade kollegor här på Ei eller i olika nätverk. Läs gärna om våra https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei/bra-arbetsvillkor.


Om Ei

Energimarknadsinspektionen (Ei) är en expert- och tillsynsmyndighet med uppdrag att arbeta för väl fungerande energimarknader. Vi har tillsyn över och utvecklar spelreglerna på el-, fjärrvärme- och naturgasmarknaderna och arbetar för att trygga samhällets behov av fungerande energidistribution och handel. Vi arbetar också för att stärka kundernas ställning och driver https://elpriskollen.se/ – Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elpriser.


Ei har även till uppgift att bidra till utvecklingen av marknaderna för el och naturgas inom Norden och EU. Det gör vi bland annat genom att delta i nätverk med övriga europeiska tillsynsmyndigheter.


Ei har runt 220 anställda och vi finns i moderna lokaler i Eskilstuna.


Praktisk information

Välkommen med din ansökan som ska innehålla ansökningsbrev och CV på svenska. Du ansöker genom att klicka på knappen Ansök. Vi tillämpar sex månaders provanställning vid tillsvidareanställning. Läs eller se film om vårt intressanta uppdrag och hur det är att https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei.

Ansök nu

Andra jobb i Eskilstuna från Skatteverket

Nedan visas andra jobb i Eskilstuna från Skatteverket .

Sektionschef inom personbeskattning

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 27
Hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa värde för Skatteverkets kunder.

Du har en avgörande roll i vår förändringsresa. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa värde med fokus på kunden, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Du är chef för sektion 5 på enhet 2 på Personbeskattningsavdelningen. Du har personalansvar för 18-20 medarbetare som är placerade i Eskilstuna och Västerås, ingår i enhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. På sektionen arbetar vi med utreda och fastställa beskattning av privatpersoner samt utreda och fastställa arbetsgivaravgift, källskatt, individuppgift och kontrolluppgifter. I uppdraget ingår även utlämnande av allmän handling samt vid behov skatteupplysning inom telefoni. Din placeringsort är Eskilstuna men regelbundna resor till Västerås ingår i uppdraget. 

Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde
- ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag
- ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt
- kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information
- ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik eller flera års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete på Skatteverket
- aktuell erfarenhet av ledarskap, samordning eller projektledning. 

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet från ledarskap med personalansvar. Det är också önskvärt att du har aktuell erfarenhet av beskattningsverksamhet inom Skatteverket. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som chef är tidsbegränsat till max fem år, med möjlighet till förlängning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare inom utlämnande av allmän handling

Skattehandläggare
Läs mer Dec 19
Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Oavsett plats, situation eller skede i livet vill vi att det ska vara lätt att göra rätt.

Skatteverket är till för alla i samhället och som handläggare inom utlämnande av allmän handling kommer du ha ett lärorikt arbete som innebär handläggning med hög servicenivå. Hos oss är du med och gör samhället möjligt! 

Om jobbet
Du handlägger begäran om utlämnande av allmänna handlingar och uppgifter från privatpersoner, företag och offentliga aktörer. Med stöd av gällande lagar och regler ska du sedan självständigt och skyndsamt bedöma om begäran kan lämnas ut och i förekommande fall utföra en sekretessprövning. Inom arbetsuppgiften förekommer ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Utifrån offentlighetsprincipen är arbetsuppgiften högt prioriterad.   

Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni tar stöd av varandra för att klara teamets uppdrag. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.

Arbetet är kvalificerat och du får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Det är verksamhetens behov som styr våra arbetsuppgifter. Det innebär att du och ditt team kan komma att tas i anspråk för andra arbetsuppgifter inom ramen för din anställning.

Du tillhör Personbeskattningsavdelningen enhet 2 med placering i Eskilstuna.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut. 

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik.

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av ärendehantering på myndighet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Observera att vi har begränsad möjlighet att svara på frågor mellan 20 december 2024 och 6 januari 2025.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Utredare riskåterbetalning moms

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Sep 1
Vill du vara med och skapa samhällsnytta med kunniga kollegor? Är du intresserad av momsfrågor? I det här jobbet får du använda din förmåga att utreda och analysera.

Du är också en del av något större och tillsammans med andra bidrar du till att förhindra att välfärdssystemet utnyttjas. Var med och gör samhället möjligt!

 

Om jobbet
På vår enhet arbetar vi bland annat inom programmet Allvarligt skatteundandragande (ASUD) och en del av det arbetet sker inom området riskåterbetalning av moms (RÅB).

Som handläggare inom RÅB arbetar du i huvudsak med att utreda, analysera och besluta i olika momsärenden. Arbetsuppgifterna innebär bl.a. att identifiera och stoppa felaktiga utbetalningar och olika former av missbruk av systemen. Utredningarna ska göras utifrån ett helhetsperspektiv vilket bl.a. innebär att bedöma vilken åtgärd som ger bäst effekt i respektive utredning. Med stöd av lagar och regler gör du bedömningar och fattar beslut. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du bidrar till ett utvecklande samarbetsklimat, goda relationer och kunskapsutbyte med dina kollegor. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter.

Du har flexibel arbetstid med möjlighet till hemarbete i dialog med din chef och det är en självklarhet för oss att du har en god balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en skattesektion på skatteenhet 43, inom Skatteområde 4. Enheten har verksamhet på flera orter och din arbetsmiljö är både virtuell och digital. Placeringsort är Eskilstuna.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara utvecklingsinriktad
- tala och skriva sakligt och tydligt på ett sätt som är lätt att förstå
- ta ansvar för att driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara stabil som person
- kunna analysera informationsflöden, se samband, avgränsa dina utredningar och fatta beslut. 

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ett relevant område exempelvis ekonomi eller juridik alternativt några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av momsutredningar inom Skatteverket 
- några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom revision, redovisning eller analysarbete inom ekonomiområdet alternativt några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av momsutredningar inom Skatteverket eller annan brottsutredande myndighet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare beskattning av företag och privatpersoner

Skattehandläggare
Läs mer Mar 27
Trivs du både med att arbeta i team och att driva ditt eget arbete framåt? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. En annan viktig del av arbetet är service och du har många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du jobbar antingen med moms, företagsregistrering, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, internationell beskattning eller med flera områden samtidigt.

Arbetet är teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra för att klara teamets uppdrag. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör skatteenhet 18 på Skatteavdelningen, med placering i Västerås eller Eskilstuna. Vår enhet består av 130 medarbetare fördelade på 15 team.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik, alternativt flerårig aktuell erfarenhet av handläggning på statlig myndighet.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter där du har fattat egna beslut.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

För att söka jobbet, vänligen kopiera länken nedan för att komma vidare till ansökningsformuläret. Referensnummer 2023/235.

https://skatteverket.varbi.com/se/apply/positionquick/609508/?where=4

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare inom Folkbokföring

Folkbokföringshandläggare
Läs mer Jan 27
Trivs du med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som anställd handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning, beslutsfattande men också många kontakter.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Du arbetar med utredningar, analyser samt fattar beslut i olika folkbokföringsärenden.
Det förekommer även enklare registreringsarbetsuppgifter. Du möter människor med olika bakgrund och begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

Du driver dina ärenden självständigt och jobbar aktivt med att välja effektiva lösningar. Vi arbetar teambaserat och du har ett nära samarbete med kollegorna i ditt team. Som ny medarbetare hos oss får du en introduktion och en handledare som stöttar dig i ditt arbete. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen ser vi gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör en folkbokföringssektion inom folkbokföringsenhet 2 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Eskilstuna. På de två sektionerna i Eskilstuna arbetar cirka 40 medarbetare

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ta initiativ samt självständigt planera och strukturera ditt arbete inom givna riktlinjer
- ha kundfokus, vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och bidra till att teamet utvecklas och når sina mål
- vara förändringsbenägen


Du ska även ha:


- relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng)
inom t ex juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt en paralegal-utbildning om minst två år
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom kundbemötande/serviceområdet där du har förmedlat information och hanterat utmanande samtal.


Det är önskvärt att du har aktuell och relevant myndighetserfarenhet. Det är även önskvärt om du talar fler språk utöver svenska och engelska. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.



 

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!



Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu