Eskilstuna: Handläggare till enheten civilt försvar och sektorsansvar

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare till enheten civilt försvar och sektorsansvar i Eskilstuna. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Eskilstuna inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Handläggare till enheten civilt försvar och sektorsansvar
Energimyndigheten söker dig som vill vara med och bidra till enheten civilt försvar och sektorsansvars utveckling. Har du utbildning inom civilt försvar och vill arbeta som handläggare inom energisektorn? Då kan du vara den vi söker, välkommen med din ansökan redan idag.

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.

Vi erbjuder ett stimulerande och viktigt arbete på en spännande och modern arbetsplats!

Dina arbetsuppgifter- realisera och driva utvecklingsarbete inom civilt försvar
I rollen som handläggare har du en central roll i att driva utvecklingsarbete och projekt inom civilt försvar och sektorsansvar tillsammans med dina kollegor.  Viktiga fokusområden är att stärka sektorns kapacitet, anpassa arbetet till Nato-samarbetet, stötta det militära försvaret och utveckla samarbetet med både regionala aktörer och näringslivet. Du driver arbetet framåt och stödjer organisationen för att öka kunskapen och förmågan.

Din uppgift är att administrativt stötta arbetet i olika utvecklingsprojekt och samverkanforum tillsammans med dina kollegor. Du tar tillsammans med dina kollegor fram processer och rutiner för att upprätthålla en helhetsbild av pågående arbeten och utvecklingsprojekt. Du kommer också att delta i samverkan med andra myndigheter och relevanta aktörer i samhället men även internt med andra avdelningar inom myndigheten. Du bidrar till enhetens övriga projekt och uppdrag, såsom regeringsuppdrag, utredningar och studier.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du har ett stort intresse för och vill utveckla din kunskap om energisektorn, totalförsvar eller civil beredskap.

För den här tjänsten är det meriterande om du har arbetslivserfarenhet eller erfarenhet av projektledning, eller samordning i frågor som involverar flera aktörer och intressenter. Det är även meriterande om du har studerat kurser inom säkerhet- och civil beredskap.

I den här rollen är det viktigt att du kommunicerar väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt har väl utvecklad digital förmåga och goda kunskaper i officepaketet.

Som person har du integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Du arbetar strukturerat och tar ansvar för dina uppgifter. För att lyckas i rollen krävs att du har en god kommunikativ förmåga och kan utbilda och skapa förståelse för beredskapsarbete. Du trivs med att samarbeta med andra och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Det krävs även att du är flexibel och kan anpassa ditt sätt att arbeta till förändrade förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Om oss
Beredskapsenheten arbetar med att utveckla, stödja, styra och följa upp myndighetens interna arbete med krisberedskap samt krigsförberedelser. Enheten är en del av avdelningen för Energiberedskap.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten

 

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Det här är en säkerhetsklassad befattning och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 28 maj 2025.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-005679. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult från Poolia, Maria Widell-Vuopio på telefon 070- 202 27 05.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter:

Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Eskilstuna som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Eskilstuna som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare med fokus på policy inom energieffektiv bebyggelse

Läs mer Maj 16
Har du en analytisk förmåga och stort intresse för hur Sveriges och EU:s energipolitik påverkar krav på bebyggelsen? Trivs du i en samverkande roll där du får bidra med expertkompetens och i förlängningen bidra till energiomställningen? Då kanske vi har ditt nya jobb!

Energisystemet genomgår stora förändringar för att nå EU:s och Sveriges klimat- och energipolitiska mål och för att skapa ett hållbart samhälle. Byggnaders och bebyggelsens roll i energisystemet förändras och byggnaden som energisystem står inför betydande utmaningar.

Till enheten Bebyggelse söker vi nu en erfaren handläggare med fokus på policy som driver utvecklingen av energieffektiv bebyggelse. Är du redo att anta utmaningen?

Dina arbetsuppgifter – analys för framtidens energieffektiva bebyggelse
Som handläggare med fokus på policy blir du en del av vårt policyteam. Vi arbetar med att analysera och bedöma effekter på bebyggelsen som en del av energisystemet och konsekvenser för berörda aktörer av ny och ändrad lagstiftning. Du bidrar med underlag, expertkunskap och stöd både inför och under implementeringen av EU-direktiv och nationell lagstiftning. Du deltar även i analyser av policyåtgärder i dialog med andra myndigheter och branschaktörer. Du kommer också fungera som strategisk rådgivare internt och samordna omvärldsbevakning inom området bebyggelse.

Rollen innebär ett nära samarbete med andra kollegor på myndigheten, men också samverkan med Regeringskansliet och andra myndigheter. En viktig del i rollen är även att bygga upp och förvalta nätverk av kollegor i andra länder samt goda relationer med andra viktiga intressenter, även lokalt och regionalt. Du kommer att fungera som myndighetens ansikte utåt i många frågor och även som representant för Sverige i vissa EU-sammanhang. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten – exempelvis inom energisystem, nationalekonomi eller samhällsvetenskap.

Därutöver har du erfarenhet av att analysera komplex information och ta fram rapporter och underlag anpassade efter målgrupp. Du har mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda projekt och av att leda samverkansprocesser med olika aktörer.

Relevant erfarenhet av policyutveckling, gärna på EU-nivå, samt av tekniska aspekter kopplade till byggnaders energianvändning och bebyggelsens roll i omställningen till ett hållbart energisystem är meriterande.

Vi söker dig som har förmågan att se helheten i komplexa frågor och har en stark analytisk ådra. Du är kommunikativ med förmåga att inspirera och motivera andra. Du anpassar dig snabbt till nya omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Din förmåga att samarbeta och samverka samt skapa relationer såväl internt som externt är god. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare har du god förmåga att fatta välgrundade beslut och leverera resultat som uppfyller definierade krav även under press. Ditt intresse att bidra till att lösa energi- och klimatomställningen är en stark drivkraft.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi ser fram emot att träffa dig som har driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen 
Enheten Bebyggelse består av ett team engagerade och kompetenta medarbetare som bland annat har till uppgift att bidra till Sveriges implementering av EU-direktiv och annan EU-lagstiftning inom energieffektiv bebyggelse. Vi stödjer också nationella och internationella forskningsinsatser inom resurseffektiv bebyggelse, främjar utvecklingen av energieffektiv bebyggelse som system och i energisystemet och verka för effektiva styrmedel för bebyggelsens roll i omställningen av energisystemet.

Våra insatser ska bland annat bidra till de globala hållbarhetsmålen, EU:s energi- och klimatmål samt Sveriges nationella energi- och klimatmål. Vi arbetar också för att Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer där näringslivets konkurrenskraft svarar mot de samhällsutmaningar vi står inför, både i Sverige och globalt. Vi är en enhet som med stort engagemang och helhetssyn är delaktiga i arbetet med ständiga förbättringar och utveckling.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-06-15.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006325. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef xx på telefon 016-544 21 84 eller Rekryteringskonsult Nele Turemark (Poolia Recruitment AB) på telefon 070-248 99 77.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter:

Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Klienthandläggare rättsvård till anstalten Hällby

Läs mer Maj 22
Nytt
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Läs mer om anstalten Hällbys verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hallby/#verksamhet



ARBETSUPPGIFTER
Som klienthandläggare ansvarar du särskilt för handläggning av klienternas rättsvårdsärenden. Arbetet innebär utredning och beslutsfattande enligt fängelselagen. Just nu söker vi två erfarna handläggare som ska komplettera vårt rättsvårdsarbete på anstalten genom att tillsammans med chefen för rättsvården ha ett övergripande ansvar för att rättsvårdsarbetet på anstalten håller en hög kvalité och att en god struktur finns för att hantera verksamhetens juridiska spörsmål samt verka för en gemensam praxis. Du kommer, tillsammans med kriminalvårdsinspektören/verksamhetschefen och med rättssäkerheten i fokus, att ansvara för och utveckla det fortsatta rättsvårdsarbetet samt medverka i rättsvårdsforum tillsammans med övriga klienthandläggare och specialfunktioner. Du kommer fortlöpande att handleda, utbilda och utgöra ett stöd för övrigpersonal i rättsvårdsarbetet. Samverkan med andra delar av Kriminalvården och andra myndigheter förekommer frekvent.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha mycket god samarbetsförmåga och vara lyhörd för verksamhetens behov. I din roll behöver du självständigt kunna ta ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturera ditt angreppssätt och driva dina processer vidare samtidigt som du samarbetar bra med andra och kan relatera till dem på ett smidigt och lyhört sätt. Du ska kunna planera och genomföra ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning, för att nå uppsatta mål och resultat samt agera i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer. Du ska ha förmåga att hantera stor mängd information och agera med gott omdöme i alla lägen.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:
• Akademisk examen (tex med inriktning juridik, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap) eller annan utbildning i
kombination med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
• Goda förvaltningsrättsliga kunskaper

Meriterande:
• Erfarenhet som klienthandläggare inom kriminalvården.
• Relevanta språkkunskaper
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av juridisk rådgivning och utbildning.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under.

Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/

Provanställning kan komma att tillämpas.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en analytiker som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta
utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa
förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan
redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara
och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och
omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete
inom analys och handläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd
till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och
variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett
friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss
Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att
placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En
tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en handläggare som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete inom analys ochhandläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Analytiker med erfarenhet av utredningsarbete

Läs mer Maj 15
Vill du arbeta för väl fungerande energimarknader, med frågor viktiga för samhället i dag och i framtiden? Då är Energimarknadsinspektionen (Ei) arbetsplatsen för dig. Vi påverkar regelutvecklingen och energiomställningen i både Sverige och Europa, och bidrar till aktiva och medvetna energikunder. Vi har en hög IT-standard, och ett utvecklat digitalt och flexibelt arbetssätt, som gör det möjligt att arbeta på olika platser.


Och vi växer. Vi rekryterar inom en rad olika områden – välkommen att växa tillsammans med oss! 


Avdelningen Grossistmarknader ansvarar för att övervaka marknadsaktörernas handel med el och gas i Sverige. Syftet är att säkerställa att handeln följer reglerna på energimarknaderna och att det exempelvis inte förekommer insiderhandel eller marknadsmissbruk. Många av våra frågor handlar om att genomföra den internationella lagstiftningen inom energiområdet och en stor del av arbetet sker i samarbete med andra europeiska tillsynsmyndigheter. Avdelningen samordnar Ei:s internationella arbete och utvecklingen av det nationella och europeiska regelverket för grossistmarknaden för el och gas.



Vi söker nu en analytiker som vill bidra till en trygg och rättvis energimarknad.

Arbetsuppgifter
I den här rollen kommer du att utveckla din förståelse för hur grossistmarknaden för energi fungerar, hur aktörer på marknaden agerar och EU-lagstiftningen som styr.

Som analytiker på marknadsövervakning blir du en del av ett team om cirka sex personer. Tillsammans ansvarar ni för att övervaka och utreda misstänkta överträdelser i syfte att säkra förtroendet för marknaden och skapa goda förutsättningar för korrekt prissättning. Arbetet innebär att du analyserar och handlägger både inkomna och egeninitierade ärenden om misstänka transaktioner. Dessa beslutas utifrån samtliga tidsramar på elmarknaden och regleras av det så kallade Remit-regelverket.

Inom kort väntas myndigheten få nya befogenheter i form av administrativa sanktioner, vilket innebär nya möjligheter för Ei att effektivt säkerhetsställa att regelverket efterlevs. Du kommer därför att vara med när vi utvecklar nya arbetsprocesser.

Tillsammans med kollegor som är jurister, ekonomer och ingenjörer kompletterar ni varandra i det dagliga arbetet. I rollen kommer du också att representera myndigheten i nordiska och Europeiska forum som exempelvis i Acers arbetsgrupper där vi samarbetar med andra tillsynsmyndigheter. Det förekommer därför resor inom Norden och övriga Europa i samband med fysiska möten.

Kvalifikationer
I det här jobbet ska du ha

- examen på högskole- eller universitetsnivå inom ett område som vi bedömer relevant för rollen
- minst två års aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete kopplat till exempelvis energimarknader eller finansiella marknader. Eftersom vi samarbetar med övriga länder inom EU och Norden ser vi positivt på om du har ytterligare språkkunskaper.

Utöver din formella kompetens lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. I det här jobbet är det viktigt att du

- har god kommunikations- och samarbetsförmåga
- är ansvarstagande
- har analytisk förmåga och är lösningsorienterad 
- är nyfiken och drivs av att förstå helheten. 

Detta erbjuder vi

På Ei arbetar du med aktuella och samhällsviktiga frågor i en organisation med stor påverkan på omvärlden. Hos oss är din kompetens i fokus, och du får goda möjligheter att utvecklas och ta stort eget ansvar. Vi erbjuder ett modernt, tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt. Vi erbjuder också möjligheten att lära, växa och bidra med kunskap. Det kan vara i samarbeten med engagerade kollegor här på Ei eller i olika nätverk. Läs gärna om våra https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei/bra-arbetsvillkor.


Om Ei

Energimarknadsinspektionen (Ei) är en expert- och tillsynsmyndighet med uppdrag att arbeta för väl fungerande energimarknader. Vi har tillsyn över och utvecklar spelreglerna på el-, fjärrvärme- och naturgasmarknaderna och arbetar för att trygga samhällets behov av fungerande energidistribution och handel. Vi arbetar också för att stärka kundernas ställning och driver https://elpriskollen.se/ – Sveriges enda oberoende jämförelsesajt för elpriser.


Ei har även till uppgift att bidra till utvecklingen av marknaderna för el och naturgas inom Norden och EU. Det gör vi bland annat genom att delta i nätverk med övriga europeiska tillsynsmyndigheter.


Ei har runt 220 anställda och vi finns i moderna lokaler i Eskilstuna.


Praktisk information

Välkommen med din ansökan som ska innehålla ansökningsbrev och CV på svenska. Du ansöker genom att klicka på knappen Ansök. Vi tillämpar sex månaders provanställning vid tillsvidareanställning. Läs eller se film om vårt intressanta uppdrag och hur det är att https://www.ei.se/om-oss/jobba-pa-ei.

Ansök nu

Andra jobb i Eskilstuna från Statens Energimyndighet

Nedan visas andra jobb i Eskilstuna från Statens Energimyndighet .

Handläggare med fokus på policy inom energieffektiv bebyggelse

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
Har du en analytisk förmåga och stort intresse för hur Sveriges och EU:s energipolitik påverkar krav på bebyggelsen? Trivs du i en samverkande roll där du får bidra med expertkompetens och i förlängningen bidra till energiomställningen? Då kanske vi har ditt nya jobb!

Energisystemet genomgår stora förändringar för att nå EU:s och Sveriges klimat- och energipolitiska mål och för att skapa ett hållbart samhälle. Byggnaders och bebyggelsens roll i energisystemet förändras och byggnaden som energisystem står inför betydande utmaningar.

Till enheten Bebyggelse söker vi nu en erfaren handläggare med fokus på policy som driver utvecklingen av energieffektiv bebyggelse. Är du redo att anta utmaningen?

Dina arbetsuppgifter – analys för framtidens energieffektiva bebyggelse
Som handläggare med fokus på policy blir du en del av vårt policyteam. Vi arbetar med att analysera och bedöma effekter på bebyggelsen som en del av energisystemet och konsekvenser för berörda aktörer av ny och ändrad lagstiftning. Du bidrar med underlag, expertkunskap och stöd både inför och under implementeringen av EU-direktiv och nationell lagstiftning. Du deltar även i analyser av policyåtgärder i dialog med andra myndigheter och branschaktörer. Du kommer också fungera som strategisk rådgivare internt och samordna omvärldsbevakning inom området bebyggelse.

Rollen innebär ett nära samarbete med andra kollegor på myndigheten, men också samverkan med Regeringskansliet och andra myndigheter. En viktig del i rollen är även att bygga upp och förvalta nätverk av kollegor i andra länder samt goda relationer med andra viktiga intressenter, även lokalt och regionalt. Du kommer att fungera som myndighetens ansikte utåt i många frågor och även som representant för Sverige i vissa EU-sammanhang. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten – exempelvis inom energisystem, nationalekonomi eller samhällsvetenskap.

Därutöver har du erfarenhet av att analysera komplex information och ta fram rapporter och underlag anpassade efter målgrupp. Du har mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda projekt och av att leda samverkansprocesser med olika aktörer.

Relevant erfarenhet av policyutveckling, gärna på EU-nivå, samt av tekniska aspekter kopplade till byggnaders energianvändning och bebyggelsens roll i omställningen till ett hållbart energisystem är meriterande.

Vi söker dig som har förmågan att se helheten i komplexa frågor och har en stark analytisk ådra. Du är kommunikativ med förmåga att inspirera och motivera andra. Du anpassar dig snabbt till nya omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Din förmåga att samarbeta och samverka samt skapa relationer såväl internt som externt är god. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare har du god förmåga att fatta välgrundade beslut och leverera resultat som uppfyller definierade krav även under press. Ditt intresse att bidra till att lösa energi- och klimatomställningen är en stark drivkraft.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi ser fram emot att träffa dig som har driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen 
Enheten Bebyggelse består av ett team engagerade och kompetenta medarbetare som bland annat har till uppgift att bidra till Sveriges implementering av EU-direktiv och annan EU-lagstiftning inom energieffektiv bebyggelse. Vi stödjer också nationella och internationella forskningsinsatser inom resurseffektiv bebyggelse, främjar utvecklingen av energieffektiv bebyggelse som system och i energisystemet och verka för effektiva styrmedel för bebyggelsens roll i omställningen av energisystemet.

Våra insatser ska bland annat bidra till de globala hållbarhetsmålen, EU:s energi- och klimatmål samt Sveriges nationella energi- och klimatmål. Vi arbetar också för att Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer där näringslivets konkurrenskraft svarar mot de samhällsutmaningar vi står inför, både i Sverige och globalt. Vi är en enhet som med stort engagemang och helhetssyn är delaktiga i arbetet med ständiga förbättringar och utveckling.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vid tillsvidareanställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-06-15.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006325. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef xx på telefon 016-544 21 84 eller Rekryteringskonsult Nele Turemark (Poolia Recruitment AB) på telefon 070-248 99 77.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter:

Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en analytiker som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta
utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa
förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan
redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara
och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och
omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete
inom analys och handläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd
till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och
variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett
friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss
Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att
placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En
tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Handläggare - inriktning analys och utvärdering

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
Handläggare - inriktning analys och utvärdering
Energimyndigheten och enheten e-mobilitet söker nu en handläggare som ska bidra till att driva myndighetens uppdrag att stötta utbyggnaden av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas för tunga transporter. Vill du vara med och skapa förutsättningar för eldrivna transporter samt bidra till transportsektorns klimatomställning? Välkommen med din ansökan redan idag!


Energimyndighetens uppdrag är att förena ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet i energisystem, som är hållbara och kostnadseffektiva med en låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Vi befinner oss i en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen.

Dina arbetsuppgifter – bidra till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga
transporter
Du kommer att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Arbetsuppgifterna omfattar både analys och handläggning av stöd till laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Du arbetar även med att följa utvecklingen för elektrifieringen av tunga transporter, planera för kommande utlysningar och att löpande utvärdera arbetet. Andra uppgifter handlar om att ta fram underlag till beslutsfattare och föredra underlag inför beslut. Det kan även bli aktuellt med deltagande i andra uppdrag och utredningar kopplat till omställningen av transportsektorn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom för tjänsten relevant område. Du har även arbetslivserfarenhet från kvalificerat arbete inom analys ochhandläggning inom energi, klimat- eller hållbarhetsfrågor. Du behöver kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt ha förmåga att snabbt sätta dig in i och hantera olika IT- system och program som är relevanta för analys och handläggning.

Det är meriterande med relevant erfarenhet från statlig eller annan offentlig verksamhet. För den här tjänsten är det meriterande med arbetslivserfarenhet av laddinfrastruktur, elektrifiering eller vätgasdrift av tunga fordon. Även relevant erfarenhet från näringslivet kan vara meriterande. Kunskap om drivkrafter och investeringsbeslut hos företag, liksom erfarenhet av samhällsekonomisk bedömningar meriterande. Har du dessutom erfarenhet av ärendehandläggning i statlig verksamhet är det till din fördel.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som analytiker behöver du vara initiativtagande och ha god förmåga att driva, strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt för att uppnå goda resultat. Du har god förmåga att samarbeta med andra men även arbeta självständigt. Du är tillmötesgående och lyhörd i ditt bemötande genom att kommunicera på ett konstruktivt sätt och du har vilja och intresse av att hjälpa andra. Vidare har du förmåga att hantera tillfälliga arbetstoppar och du är en god problemlösare med god analytisk förmåga.

Om oss

Vår verksamhet på enheten e-mobilitet bidrar till utvecklingen av effektiv energianvändning inom transportsektorn. Vi ansvarar för stöd till elektrifiering av transportsektorn genom stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer. Vi bidrar även till att utveckla styrmedlen, utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig och stor del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Vårt erbjudande

Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet. Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra
närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. En tillsvidareanställning innebär även att det kan det bli aktuellt med krigsplacering vid myndigheten. Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 5 juni 2025. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006019. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Petter Dahlin på telefon 016-544 22 99 eller Rekryteringskonsult från Poolia; Maria Widell-Vuopio på telefon 070 202 27 05.


Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad
ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Avdelningschef verksamhetsutveckling och stöd

Avdelningschef, statlig
Läs mer Maj 12
Energimyndigheten befinner sig i tillväxt med anledning av nya uppdrag och ett växande ansvar inom flera områden. Nu söker vi en avdelningschef till verksamhetsutveckling och stöd. Är du en tydlig ledare med stor drivkraft som trivs med att arbeta i en föränderlig omvärld? Välkommen med din ansökan redan idag.

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.

Dina arbetsuppgifter – leda i tillväxt
Som avdelningschef för verksamhetsutveckling och stöd har du ett övergripande ansvar för att driva utveckling inom avdelningen och i samspel med resten av myndigheten. Ditt uppdrag är att i tillväxt och förändring skapa förutsättningar för verksamheten att nå sina mål genom tillitsbaserat ledarskap, tydlig styrning och delaktighet. Du leder en avdelning som stöttar hela organisationen där du arbetar för en professionell och framåtriktad myndighet.

I din roll leder du avdelningens ledningsgrupp, som består av sju enhetschefer, och tillsammans med dem ansvarar du för avdelningens gemensamma uppdrag, förändringsarbete och verksamhetsutveckling.

Du rapporterar till generaldirektören och ingår tillsammans med övriga avdelningschefer även i myndighetens ledningsgrupp där ni gemensamt arbetar med strategisk verksamhetsplanering och den övergripande mål och resultatstyrningen. En viktig del i ditt arbete består av att samverka, kommunicera och bygga nätverk inom såväl som utanför myndigheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom område vi bedömer relevant för tjänsten. Du har flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta som chef med personal-, resultat- och budgetansvar samt i ledningsgrupp. Därifrån har du har goda erfarenheter av att utveckla och leda chefer i team och god förmåga att leda genom andra. Du har även erfarenhet av arbete i offentlig sektor samt erfarenhet från något av avdelningens sakområden: säkerhet, IT, ekonomi och strategiskt inköp, HR, informations- och ärendehantering eller kund- och internservice.

Du har goda kunskaper i tal och skrift i både svenska och engelska samt goda kunskaper i IT- system och program. Du har även svenskt medborgarskap med anledning av att tjänsten är placerad i säkerhetsklass.

Det är meriterande om du har utbildning eller erfarenhet från något eller flera av följande områden:


• Verksamhet i tillväxt
• Energi, klimat och hållbarhetsområdet
• Förändringsledning
• Statlig myndighet

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Som avdelningschef på Energimyndigheten behöver du vara en kommunikativ och trygg ledare. Du bidrar till goda relationer där du är nyfiken, öppen och samarbetar effektivt med såväl kollegor som externa samarbetspartners. Du har god strategisk förmåga och sätter dig snabbt in i komplexa frågeställningar och har lätt för att fatta beslut som bidrar till hela verksamheten. Ditt ledarskap är tydligt och du är strukturerad med god prioriteringsförmåga med fokus på leverans och resultat. Vi söker en ledare med hög säkerhetsmedvetenhet och stor drivkraft.

Om oss
Inom avdelningen verksamhetsutveckling och stöd ryms verksamheterna säkerhet, HR, IT, ekonomi, upphandling, registratur och arkiv samt drift. Här arbetar ungefär hundra medarbetare som är uppdelade på sju enheter.

Avdelningen har till uppgift att stödja verksamheten med myndighetsövergripande tjänster och stödfunktioner. Inom avdelningen finns även enhetschefer med funktionsansvar. Avdelningen stödjer ledning och verksamhet så att myndighetens uppdrag utförs effektivt, med rätt kompetens och med ändamålsenliga verktyg på kort och lång sikt.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och goda möjligheter till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel. föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Vi vill ha din ansökan på svenska med CV och personligt brev senast 1 juni 2025.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-006104. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-partner Jenny Bolinder på telefon 016-544 24 25.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök nu

Jurist till rättssekretariatet – Inriktning energiberedskap

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 7
Är du en kvalificerad jurist och nyfiken på frågor som rör energiberedskap? Tycker du om att samarbeta med kollegor med olika kompetenser och inom olika professioner för att nå bästa resultat? Då kanske det är dig vi söker!

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem där ekologisk hållbarhet, konkurrenskraft och försörjningstrygghet går hand i hand. Målet är stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat.

Dina arbetsuppgifter – rättsligt stöd för avdelningen Energiberedskap
Som jurist får du en viktig roll där du utgör rättsligt stöd för en av våra avdelningar i tillväxt. I ditt uppdrag ingår bland annat att lämna kvalificerad juridisk rådgivning, göra rättsutredningar, kvalitetssäkra beslut och andra underlag, ta fram författningsförslag, utbilda kollegor på myndigheten och medverka i olika projekt och arbetsgrupper.

Du kommer att arbeta verksamhetsnära, både självständigt utifrån egna ansvarsområden och i samarbete med dina juristkollegor. Ditt fokusområde blir att stötta i arbetet med regelutveckling och tillsyn inom områdena energiberedskap och säkerhetsskydd. Arbetsområdet omfattar även frågor kopplade till cybersäkerhet, Sveriges Nato-medlemskap, myndigheten som sektorsansvarig beredskapsmyndighet och vårt interna beredskapsarbete. Energimyndigheten är en behörig myndighet utifrån flera EU-rättsakter på området, däribland CER-direktivet och NIS2-direktivet, där du blir ett stöd vid såväl implementering som tillämpning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk examen inom juridik och några års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet och goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagen. Du har förmåga att formulera dig korrekt och lättbegripligt i såväl tal som skrift på både svenska och engelska. Därutöver har du goda kunskaper i moderna IT-system och program. För denna anställning krävs svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete med beredskapsfrågor.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Som jurist kommer du att arbeta verksamhetsnära varför vi söker dig med god samarbetsförmåga. Du lyssnar in andra och är både tydlig och konstruktiv i din kommunikation. Du är flexibel inför verksamhetens behov och självgående i hur du tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Genom gott omdöme gör du korrekta avvägningar och prioriteringar. Därutöver är du trygg, stabil och har självinsikt. Vi ser fram emot att träffa dig med driv, engagemang och intresse för tjänsten!

Om arbetsplatsen
Som jurist hos oss blir du en del av Rättssekretariatet. Sekretariatet ska vara ett internt stöd i juridiska frågor för Energimyndigheten. Via utbildningsinsatser, rådgivning och en aktiv medverkan i myndighetens arbete och beslutsfattande, ska sekretariatet bidra till och verka för en god förvaltningskultur samt en effektiv och rättssäker handläggning av myndighetens uppdrag och enskilda ärenden. Här arbetar vi verksamhetsnära för att bistå hela Energimyndigheten med rättsligt stöd. Du välkomnas av 15 engagerade kollegor, där du bland annat blir en del av en mindre grupp som arbetar riktat mot avdelningen för Energiberedskap.

Vårt erbjudande
Vårt öppna och kreativa klimat ger dig utrymme till att utveckla din expertis för samhällets bästa. Här finns möjlighet till lärande och variation – samtidigt som du kan ha balans i livet.

Tjänsten är placerad i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat, har flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har ett friskvårdsbidrag, två friskvårdstimmar varje vecka och ett gym på arbetsplatsen. Dessutom får du förmånliga villkor för semester, ledighet på klämdagar, förmånscykel, föräldraledighet, tjänstepension och vid sjukdom. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss Jobba på Energimyndigheten.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Med anställning kan det bli aktuellt med krigsplacering i myndigheten.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-05-28.

Om du skickar din ansökan på annat sätt än?genom vårt?ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med diarienummer 2025-005616. Vi arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du oss på HR så får du hjälp att skicka in din ansökan. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och de frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Frågor?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Rebecka Thuresson på telefon 016-544 22 24 eller HR-partner Andrea Lindh Chamoun på telefon 016-544 23 04.

Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Martin Larsson, SACO-S telefon 016-544 24 64 och Petra Lindblom Haddad ST telefon 016-5420656.

Ansök nu